Beste Hans,

BPA

Verzoek tot het houden van een Interpellatie

Mocht de gemeenteraad van 30 september 2003 niet akkoord gaan met het van de agenda halen van Hamerstuk 4, ( Notitie waaruit blijkt dat de Gemeente Amersfoort, via een schriftelijk verzoek van het Ontwikkelings Bedrijf Vathorst OBV, toch weer de overweg Verbindingsweg / Scheidingsweg in Hooglanderveen op korte termijn wil gaan sluiten ) dan wil de BPA graag onderstaande Interpellatie houden.

Aan de voorzitter van de gemeenteraad,

de Burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper

Stadhuisplein 1

3811 LM Amersfoort

Amersfoort, 25 september 2003

 

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van artikel 36 van het Reglement van Orde voor de Raad, wil de Burger Partij Amersfoort ( BPA ) graag tijdens de eerst komende Raadsvergadering, dinsdag 30 september 2003 een interpellatie houden over het al dan niet sluiten van de overweg Verbindingsweg / Scheidingsweg in Hooglanderveen.

Inleiding.

Tot verbazing van de BPA zit bij de Hamerstukken ( H-4 ) voor de Raadsvergadering van 30 september 2003 een notitie waaruit blijkt dat de Gemeente Amersfoort ( via een schriftelijk verzoek van het Ontwikkelings Bedrijf Vasthorst OBV ) toch weer de overweg Verbindingsweg /Scheidingsweg in Hooglanderveen op korte termijn wil gaan sluiten.

Het plan voor deze tunnel is nog geen eens gemaakt, de kredieten zijn nog niet verstrekt, de tunnel niet aanbesteed ( een proces wat minimaal 4 jaar gaat duren als we morgen hier een eerste start mee maken ) en toch praat het College weer over sluiten !

Een besluit over het dicht gaan van deze overweg mag de gemeente Amersfoort na de mening van de BPA pas nemen nadat die tunnel er ligt en operationeel is ! ( Want in het kader van het landelijk bezuinigingsbeleid kan dat ( buiten de schuld van de gemeente Amersfoort of OBV om ) zo maar 5 of 7 jaar later worden. ( zie de andere verkeers-investeringen die in het kader van de landelijke bezuinigingen getemporiseerd worden c.q. op de lange baan geschoven worden ) Pas als de tunnel er ligt, op het Hooglanderveense straten netwerk is aangesloten en de Burgemeester het lint heeft doorgeknipt, kan 24 uur later de overweg dicht.

Onze Hooglanderveense Burgers is twee jaar geleden, niets anders beloofd, en daar dient het College zich aan te houden. ! Het OBV kan in deze niet leidend zijn !

 

 

Vragen van de BPA Fractie plus de antwoorden van de Wethouder van Verkeer H. Brink:

 

 

  1. Is het College van bovengenoemde situatie in Hooglanderveen op de hoogte?

Van de in uw brief geschetste situatie met betrekking tot Hooglanderveen is het College op de hoogte van:

    • Het verzoek van het OBV om de overweg ‘Verbindingsweg / Scheidingsweg’ op korte termijn te sluiten.

Het College is niet op de hoogte van:

    • Dat er nog gestart dient te worden met het plan van de spoortunnel Noord. Het ontwerp- en voorbereidingsproces is namelijk reeds geruime tijd aan de gang.
    • Dat zonder vooraf genomen onttrekkingsbesluit de spoorwegovergang 24 uur na openstelling en ingebruikname van de tunnel kan worden afgesloten. Volgens de verkeerswet dient voor het definitief afsluiten van een weg altijd een onttrekkingsprocedure doorlopen te worden. Dit ondanks indien goede alternatieven aanwezig en bruikbaar zijn.
  1. Hoe is het mogelijk dat de vorige Raad twee jaar gelden besloten heeft dat deze overweg niet dicht zou gaan (voordat de tunnel er zou liggen) en dat het College nu anders wil gaan beslissen?

Het College doorloopt de onttrekkingsprocedure binnen de daarvoor bestaande wettelijke kaders. Deze voorziet in een inspraak van de burgers. In deze procedure is nogmaals nadrukkelijk aan de orde gekomen dat de omgeving belang hecht aan de ingebruikname van de spoortunnel alvorens de spoorwegovergang kan worden opgeheven. Dit betekent dat het besluit voor het opheffen van de spoorwegovergang kan worden genomen mits tegemoet wordt gekomen aan de belangen van de omgeving. Deze procedure is hiermee in overeenstemming met de wens van uw fractie BPA om meteen na de ingebruikname van spoortunnel Noord de spoorwegovergang te kunnen opheffen.

  • Wat is de totale doorlooptijd van planvorming tot uiteindelijke oplevering en in gebruik name van deze tunnel?
  • Vooruitkijkend ligt het in de verwachting dat de spoortunnel Noord even na medio 2005 in gebruik wordt genomen. Dit houdt in dat begin 2004 dient te worden gestart met de uitvoerende werkzaamheden.

  • Hoeveel doorlooptijd is er procedureel nodig om een overweg op te heffen, er vanuit gaanddat de burgers geen bezwaar gaan maken als er reeds een nieuwe tunnel ter plaatse ligt?
  • Voor het zorgvuldig doorlopen van een onttrekkingsprocedure staat een periode van circa 22 weken.

  • Is de financiering rond voor de bouw van deze tunnel?
  • Ja

  • Van wie zijn we afhankelijk voor de financiering voor de bouw van de bedoelde tunnel?
  • Met uitzondering van de tunnelelementen die worden toegerekend aan de halte Vathorst wordt de tunnel gefinancierd uit de grondexploitatie Vathorst. De daarbijbehorende partij is het OBV.

  • Welke garanties heeft het College dat de financiering voor de bouw van bedoelde tunnel rond komt, rond is?
  • De financiering is vastgelegd in de vastgestelde grondexploitatie Vathorst.

     

     

     

  • Wat is de rol van het OBV in het geheel?
  • Onduidelijk is wat exact met deze vraag wordt gevraagd. In relatie tot de spoorwegovergang is het OBV de aanvrager van de onttrekkingsprocedure. Voor wat betreft de spoortunnel Noord draagt het OBV zorg voor de projectbegeleiding en financiering. Voor de rol van het OBV verwijs ik in aanvulling naar de documenten ‘grondexploitatie- en realisatieovereekomst Vathorst (document met kenmerk 95.100017/ovk/0005r-22.ov6/al)’ en ‘de gemeentelijke organisatie Vathorst (document met kenmerk B99053858).

  • Is het OBV niet contractueel verplicht eerst de tunnel op te leveren alvorens de bedoelde overweg dicht gaat?
  • Een contractuele verplichting is in dit verband niet relevant. Hiervoor gelden de bestaande bestuursrechtelijke bepalingen en verhoudingen.

  • Wie is er eigenlijk in en rondom Vathorst eind verantwoordelijk voor de openbare infrastructuur, wegen, tunnels, enz. Het OBV of de gemeente Amersfoort?
  • De planvoorbereiding, uitvoering en beheer tot de overdracht aan de beherende partij, vallen onder de verantwoording van het OBV. Na de overdracht gelden de regels en verantwoordingen van de desbetreffende beherende partij.

  • Levert het sluiten van een overweg geld op van de NS?
  • Niet in het algemeen. In dit geval echter zal het sluiten van de spoorwegovergang voor het eind van het jaar 2005 een besparing opleveren voor ProRail welke ten goede wordt gesteld aan de openbare ruimte van de halte Vathorst.

  • Aan wie komt dat geld ten goede, aan het OBV of aan de gemeente Amersfoort?
  • Contractueel is in voorbereiding dat het geld wat vrijkomt, indien de spoorwegovergang voor het eind van het jaar 2005 gesloten kan worden, wordt besteed aan de openbare ruimte van de halte Vathorst. In eerste instantie is het OBV derhalve de begunstigde aangezien zij opdrachtgever is voor de realisatie van de openbare ruimte. Na oplevering is de gemeente Amersfoort begunstigde partij.

     

     

    Vragen, Burger Partij Amersfoort ( BPA ), 25 september 2003.

    Antwoorden, Gemeente Amersfoort, afdeling Verkeer, 28 oktober 2003.